چه نوع سماوری بخریم گازی یا برقی؟
نوشته شده توسط : درسا حسینی

نقش سماور در درست کردن نوشیدنی های گرم و دلچسپ

در قدیم تنها راه درست کردن یک نوشیدنی دلچسب و لبریز سماور بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان از راههایی گوناگونی این نوشیدنی را درست کرد. اما اگر می خواهید به راز خوش مزه بودن چای پی ببرید و دمنوش های سنتی ایرانی را بهتر و راحت تر درست کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده چای سازهای مدرن از یک سماور سنتی ایرانی بهره ببرید. به هر حال سماور وسیله‌ای است که علاوه بر درست کردن چای نقش اساسی در دکوراسیون آشپزخانه دارد. سماور نیز انواع گوناگونی دارد که ما در این مقاله به نوع گازی آن اشاره می کنیم.

سماور گازی

چون هزینه برق نسبت به گاز بیشتر است، بهتر است از روی سماورهای گازی بیشتر فکر کنید، البته برای بعضی شرکت ها و اداره ها که گاز ندارند می توان از سماورهای برقی استفاده کرد.
موقع خرید سماور گازی توجه داشته باشید که این سماورها به دو نوع ترموکوپلی و غیر ترموکوپلی تقسیم می شوند. وظیفه ترموکوپل این است که هنگام قطعی موقت جریان گاز یا خاموش شدن سماور بر اثر وزش باد، جریان گاز را به طور کامل قطع می کند و مانع از پخش گاز در فضا می شود. پس برای اینکه امنیت خودتان را فراهم کنید حتما سماور گازی ترموکوپلی بخرید.
هر سماوری که می خرید حتما دقت کنید که روی در آن دستگیره چوبی نصب شده باشد، حتما خودتان هم هنگام برداشتن در سماور بخار فراوان آب را دیده اید و گرمای زیاد در سماور را احساس کرده اید. سماورهایی که در آن ها دستگیره چوبی ندارد، نخرید چون گرمای زیاد حتما دستتان را می سوزاند.
بعضی از سماورها دستگیره دارند اما دستگیره آن ها از پلاستیک نسوز است! بهتر است از این سماورها هم نخرید چون پلاستیک دستگیره شان چندان هم نسوز نیست! بعد از مدتی می سوزد و از بین می رود و شما مجبور می شوید آن را تعمیر کنید.
سماور وسیله ای است که هر روز بارها و بارها از آن استفاده می کنید و دوست دارید تا سال ها برایتان کار کند، پس سراغ سماورهای ارزان قیمت و تقلبی نروید یا هزینه کنید و یک سماور خوب از یک برند معروف بخرید، یا شیپور را بگردید، در سایت شیپور صفحه سماور صدها مدل سماور در اختیار شماست تا از بین آن ها یکی را انتخاب کنید.


سماور های برقی


سماورهای برقی نوع جدیدتر سماور ها هستند که با استفاده از نیروی برق گرما را ایجاد کرده و تفاوت زیادی از نظر ظاهر و کارکرد با سماور گازی دارند.

این نوع سماور به طور مستقیم به برق شهری متصل شده و به وسیله المنت های درون محفظه نگهداری آب، گرما را ایجاد می‌کند.

اما توجه داشته باشید که قیمت خرید این نوع سماور ها بیشتر از انواع سماور دیگر بوده و به دلیل هزینه برق شهری بالا در کشور ما، چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

به همین دلایل باعث شده است تا طرفداران بسیار کمتری نسبت به سماورهای گازی داشته باشد.

سماورهای برقی به دو صورت بدون قوری و همراه با قوری به بازار عرضه شده اند و هیچ نیازی به انرژی های دیگر به جز برق ندارند و برای مکان هایی که دسترسی آنها به گاز امکان پذیر نبوده، بسیار کاربردی هستند.

 

به طور کلی سماور های برقی از قسمت‌هایی همچون مخزن آب، عایق مخصوص سرامیکی، لوله های عایق نسوز و… تشکیل شده اند.

همچنین این سماور ها در انواع مختلف و با برندهای گوناگون تولید شده است که هرکدام امکانات و ویژگی های متفاوتی نسبت به دیگری دارد.

از جمله این امکانات می توان به سنسور سنجش آب یا کنترل جریان برق اشاره کرد. زمانی که آب درون مخزن دستگاه به هر دلیل تمام شود، با استفاده از این قابلیت ها دستگاه به طور خودکار خاموش شده و جریان برق آن قطع میشود.

المنت های قرار گرفته شده در مغز ندستگاه نیز در هر مدل متفاوت با مدل دیگر بوده و جنس آن ها تعیین کننده قیمت آنهاست. به گونه ای که هر چه جنس بهتری داشته و قدرت انتقال برق و گرم شدن در آنها بالا تر باشد قیمت تمام شده دستگاه نیز بالاتر خواهد بود.


گازي بخريم يا برقي؟


تنوع سماور در بازار آنقدر زياد است كه انتخاب را براي آدم حسابي سخت مي‌كند. به‌طور كلي سماورهايي كه امروزه در بازار وجود دارند و كاربردي هستند، 2نوع برقي و گازي محسوب مي‌شوند. سماورهاي برقي براي آن دسته از افرادي كه به طور دائم دائم مي‌خواهند از آن استفاده كنند، چندان گزينه خوبي به‌حساب نمي‌آيند چون هزينه برق آنها بالاست. با اين حال اگر كسي قصد دارد سماور برقي بخرد، بايد حتما سراغ سماوري برود كه روي آن برچسب انرژي داشته و ميزان مصرف برق آن مشخص باشد. سماورهاي گازي به نسبت سماورهاي برقي، مقرون‌به صرفه‌تر هستند و به همين دليل بيشتر مورد توجه افراد قرار گرفته‌اند. هنگام خريد اين نوع از سماورها، بايد حتما به اين نكته توجه كرد كه سماور داراي ترموكوپل باشد تا در زمان خاموش‌شدن خودبه‌خودي، گاز در محيط انتشار پيدا نكند.

چند ليتري بخريم؟

به‌طور كلي سماورها ظرفيت‌هاي متفاوت از حدود 5ليتر تا حدود 200ليتر دارند. سماورهاي بزرگ كه معمولا آنها را با نام سماورهاي بشكه‌اي مي‌شناسند، سماورهاي صنعتي محسوب مي‌شوند و مناسب مساجد، هيأت‌ها، كارخانه‌ها و... هستند و براي خانه‌ها كاربردي ندارند. انتخاب ظرفيت سماور به چند مسئله بستگي دارد؛ اول اينكه شما يك خانواده پرجمعيت هستيد يا يك خانواده كم‌جمعيت و دوم اينكه چه مقدار و در چند نوبت چاي مصرف مي‌كنيد، چنانچه مصرف چاي در خانه شما بسيار پايين باشد، بهتر است از خريد سماور صرف‌نظر كنيد و از كتري براي گرم‌كردن آب كمك بگيريد. علاوه بر اين موارد، افرادي كه آشپزخانه‌هاي كوچكي دارند، بهتر است سراغ سماورهاي كم‌ظرفيت و با اندازه‌هاي جمع و جور بروند.





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: